Derick Maarleveld – Mens en organisatieontwikkeling

“Begeleiden van mensen in hun persoonlijke en zakelijke ontwikkeling, dat is waarvoor ik iedere dag mijn bed uitkom.”

Mentaal

Mijn twee A’s; analyse en aandacht. In mijn rechtenstudie leerde ik informatie te analyseren en problemen van verschillende kanten te beschouwen. Na mijn studie ging ik werken voor Procter & Gamble. “We nemen hier beslissingen op basis van inzicht door feitenonderzoek”, zei mijn eerste baas. Een les die ik niet vergeten ben. Mijn analysevaardigheden zijn binnen P&G op de proef gesteld en ontwikkeld. Later leidde ik ons familiebedrijf Maarleveld & Co; import en distributie van parfumerieën en cosmetica. De managementervaring bij P&G en het ondernemerschap in ons familiebedrijf heeft geleid tot de ontwikkeling van de Organization Health Check; een People & Company-analyse model om de prestaties van een bedrijf te evalueren. Eén van de redenen om indertijd voor P&G te kiezen was dat iedere manager verantwoordelijk is voor de businessresultaten en voor de zakelijke en persoonlijke ontwikkeling van zijn mensen. Dus: business- en peoplemanager in één job. Ik leerde om de ontwikkeling van mijn mensen te analyseren; d.w.z. samen met hen. Wat zijn jouw sterke- en kan beter punten? Waarin wil je verbeteren? Hoe gaan we jouw sterke punten in de business inzetten? En dan samen aan het werk, dagelijks bezig zijn met je mensen, stimuleren en begeleiden door persoonlijke aandacht te geven. Een mentor zijn voor jouw pupil. Dat vind ik gaaf om te doen. Ook deze mensenervaring heeft mij gevormd en mijn denken over het functioneren van bedrijven en organisaties beïnvloed. Vandaar de basisgedachte van People & Company: “All organizations are perfectly designed for the result they get……It all begins with people.”

P belangrijker dan K. We vragen weleens aan onze relaties: ‘’Is je klant belangrijker of is je personeel belangrijker?’’ Acht van de tien mensen zeggen: “Mijn klant is belangrijker, want die betalen mijn facturen.” Wij zeggen: “Nee, die klanten worden bewerkt door jouw personeel. Als jouw mensen uitstekend functioneren, dan gaan die klanten wel komen.“ Mensen staan centraal in een onderneming. De processen in een bedrijf worden ook bedacht en uitgevoerd door mensen. Dus mensen dienen vaardig te zijn om de business goed te analyseren en overtuigend te kunnen communiceren met hun klanten. Wat is de behoefte van de klant? Waar ligt hun belang? Hoe kunnen wij hen helpen hun doelstellingen te realiseren? Als je de moeite neemt om dat uit te vinden, dan gaat er iets gebeuren. Dat noem ik Overtuigend (jezelf)Verkopen. Dat betekent dus, dat het allemaal begint met het aannemen van de juiste mensen en hen continu te begeleiden in hun zakelijke en persoonlijke ontwikkeling. Ik geloof dus in de coachende manager, die één is met zijn team. Als business consultent heb ik ook een coachende stijl.

Fysiek

Zonder sport geen leven; cricket mijn grote liefde. Mijn hele leven lang speel ik voetbal en cricket; winter en zomer…altijd sport. Cricket heeft mij vanaf het eerste moment aangesproken en heeft een grote rol gespeeld in mijn leven, tot op de dag van vandaag. Wat mij in cricket aanspreekt is de combinatie tussen teamsport en individuele prestaties. Iedereen speelt een eigen rol, als batsman, bowler en fielder, en draagt bij aan het succes van het team. Een cricketer moet individueel de verantwoordelijkheid nemen om mee te helpen aan de teamprestatie. Uiteraard lukt dat niet iedere wedstrijd. ‘Look in the book’ is een veel gebezigde uitdrukking in cricket; bal voor bal worden alle resultaten vastgelegd in een scorebook. Cricket is dus een confronterende sport. De druiven zijn zuur als het niet goed gaat, daarentegen zijn goede resultaten zeer bevredigend. Iedere wedstrijd weer wordt een cricketspeler geconfronteerd met de harde realiteit. Dat vormt karakters. De praktijk is dat de teleurstellingen na de wedstrijd worden ‘verwerkt’ tijdens de ‘derde innings’ en de mooie prestaties lang in het geheugen blijven. Cricket smeedt ook vriendschappen voor het leven; op tour met je maatjes naar Engeland, Zuid Afrika, Kenia, India en Australië. Cricket is niet alleen een sport, maar ook een cultuur van friendship, in Nederland en overseas.

Scandinavië; rust en ruimte. Noorwegen en Zweden zijn mijn favoriete vakantielanden. Toeren langs de uitgestrekte fjordenkusten. Die machtige rotswanden, de zeehonden in de fjorden, de houten boerderijen langs de kustrand. Vissersplaatjes afstruinen; verse garnalen eten. Heerlijk. Ooit heb ik het Noorderlicht gezien; een indrukwekkende ervaring, die niet meer uit mijn geheugen is uit te wissen. In Zweden, die eindeloze wegen met hoge bomen en achter iedere bocht een prachtig meer. Lekker om in te zwemmen; een paar keer per dag. Ook hier die karakteristieke houten Pippi Langkous huizen met die typische Zweeds kleuren; rod, bla en gul. De stilte van de natuur in het Noorden geeft mij rust en revitaliseert mijn lichaam en geest; stimuleert mijn creatieve vermogens.

Sociaal-emotioneel

Consulent; doen wat goed voelt. Van nature dingen doen die je leuk vindt, wat goed voelt, daar ben je vaak goed in. Dat verder ontwikkelen, daar geloof ik in. Als ik in mijn werk, als consulent bij Van Ede & Partners, ga ik in op het gevoel van mijn cliënten, op hun karakter door te luisteren met de intentie om te begrijpen. Dat vind ik heel belangrijk. Analyseren hoe mensen in elkaar zitten en waar hun mogelijkheden liggen. Ik ga diep in op de vragen: Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik? Ik vind het belangrijk om dat uit te vinden. Wat vindt jij nou het allerleukst? Wat geeft je een goed gevoel? Waarvoor kom je iedere dag je bed uit? Dat soort vragen. Ik stimuleer mensen om keuzes te maken die uit hun hart komen, waar hun hart van gaat bonzen. Na de analyse volgt de structuur, wat is de koers? Stimuleren een keuze te maken, focus aan te brengen en doelgericht aan de gang te gaan, dat allemaal duidelijk te krijgen is hard werken. Je moet sterk zijn om jezelf te analyseren en het inzicht te hebben om keuzes te maken. Het vergt mentale kracht om focus aan te brengen. Ik geniet ervan dit proces te managen; van de analyse, met empathie. Een managende coach te zijn. Als cliënten hun bestemming vinden en heel blij zijn, daar word ik heel blij van. Daarin zit mijn erkenning. Mensen begeleiden naar hun bestemming, die bij hen past. Als mijn cliënt dan de begeerde bestemming vindt……dan kun je me wegdragen.

De 7 Habits. Al vroeg in mijn loopbaan kwam ik in aanraking met het gedachtegoed van Stephen Covey; The 7 Habits of Highly Effective People. Tijdens een cursus in Zwitserland kwam ik tot het besef dat deze 7 Habits behulpzaam zijn om jezelf goed te managen en met anderen constructief te kunnen samenwerken. De 7 Habits zijn gebaseerd op principes; tijdloze vanzelfsprekendheden. Deze geven richting en focus, en stimuleren je constructief samen te werken. Het schrijven van een persoonlijke mission statement helpt om jezelf te committeren de goede dingen goed te doen.

Spiritueel

Eerst de weg naar binnen, daarna de weg naar buiten. Sinds enkele jaren ben ik, als consulent, verbonden aan Van Ede & Partners. Wij begeleiden werkzoekenden naar een nieuwe bestemming en coachen managers in hun loopbaan. Ondernemen met talenten, dat stimuleren wij bij onze cliënten. Wij begeleiden cliënten in hun reis naar hun eigen levensmissie, die vertaald wordt in een visie. Reflecteren op het verleden en vooruit kijken naar de toekomst; de weg naar binnen en daarna naar buiten. Fundamentele vragen aan jezelf beantwoorden. Wat wil ik nog meer gaan doen in mijn leven? Dat gaat verder dan werk alleen.  Samen met de cliënt werken aan een mooie, bevredigende toekomst. Dat vraagt om reflectie en verbeeldingskracht en moed om je hart te volgen. Niet persé te doen wat je altijd hebt gedaan. Durven te dromen, de moed hebben om keuzes te maken.

Eigen persoonlijke groei. Als consulent worden wij gestimuleerd om te werken aan onze eigen persoonlijke groei; door intervisie, cursussen, workshops en retraites. En niet in de laatste plaats door het werken met onze cliënten, want in de ander zie je jezelf. Bij Van Ede heb ik de waarde van meditatie leren waarderen. Regelmatig de tijd nemen voor jezelf, luisteren naar je innerlijke stem. Dat geeft rust en vertrouwen. Ik kan het iedereen aanbevelen. Ik ben ervan overtuigd dat als je goed luistert naar jezelf en uitvoering geeft aan jouw eigen levensopdracht dat je dan een zinvol leven zult hebben. Aan die zoektocht een bijdrage leveren is voor mij heel zinvol!

Trainer

Derick Maarleveld was bij Procter & Gamble als coachende manager verantwoordelijk voor training-on-the-job van zijn personeel in diverse sales- en marketingfuncties. In het familiebedrijf Maarleveld & Co was Derick, naast zijn commerciële verantwoordelijkheden, verantwoordelijk voor de training van commerciële en communicatie vaardigheden. Als consulent bij Van Ede & Partners is hij verantwoordelijk voor vier trainingen: Overtuigend (jezelf) Verkopen, Leidinggeven aan de BV-Ik, Begin jouw eigen Bedrijf en Vind je Waarom! Deze trainingen zijn ook onderdeel van zijn werk binnen People & Company.

Nieuwsbrief