Feedback geven en ontvangen

Hart

Voor wie?

Organisaties die in een cultuur van feedback willen ontwikkelen in de organisatie en individuele medewerkers die willen leren feedback te geven en te ontvangen en het daadwerkelijk in de praktijk gaan gebruiken van feedback. We maken hierbij gebruik van eigen praktijkcasussen en behandelen we de aanjagers en belemmeringen om nieuw gedrag in de praktijk te gaan toepassen.

Ons voorstel

Een training waarin we medewerkers leren feedback te geven en te ontvangen door de aanjagers van nieuwe gedrag te versterken en belemmeringen weg te nemen zodat ze daadwerkelijk feedback gaan toepassen in de praktijk. We maken hierbij gebruik van eigen praktijkcasussen en behandelen we

Hoe werkt het?

Intakes
Vooraf hebben wij een kort kennismakingsgesprek. Hier worden o.a. de persoonlijke leerdoelen besproken. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.

Nieuw gedrag: Wat zijn aanjagers en belemmeringen van gedrag?
Het daadwerkelijk geven en krijgen van feedback betekent het aanleren van nieuw gedrag. Als we snappen wat er voor nodig is om nieuw gedrag te laten zien komen we een stap dichterbij om feedback daadwerkelijk te gaan toepassen. Gedragswetenschappers onderscheiden drie aanjagers voor gedrag en drie belemmeringen van gedrag. In dit onderdeel lichten we dit toe en leggen we de werking ervan uit. In de volgende onderdelen zullen de deelnemers leren effectief om te gaan met deze aanjagers en belemmeringen.

Willen: Wat zijn redenen om wel of geen feedback te geven?
In dit onderdeel staan we stil bij redenen waarom we in de regel geen feedback geven en ook wat redenen zijn om wel feedback te geven. We geven inzicht in de belemmeringen en handvatten om de belemmeringen uit de weg te gaan. En natuurlijk ook hoe je de motivatie om feedback te geven kan verhogen.

Kunnen: Hoe zorgen we ervoor dat we zelf feedback gaan geven?
In dit onderdeel zullen we ingaan op de techniek en de toepassing van de techniek in het geven en krijgen van feedback. De deelnemers leren op een constructieve manier feedback te geven en te ontvangen, met behoud van de relatie. Eerst zullen we kort de theoretische onderbouwing herhalen m.b.t.:

  • De regels van feedback geven;
  • Het geven van positieve feedback;
  • Het geven van bijsturende feedback;
  • Het vragen om feedback;

In dit onderdeel zullen we vooral stilstaan bij het oefenen van opbouwende feedback en feedforward o.b.v. eigen praktijkcasussen. Het resultaat van dit onderdeel is dat de deelnemers met de geleerde technieken in staat zijn om een open (en daarmee constructieve) communicatiesfeer te creëren in hun werkomgeving.

Omgeving: Hoe zorgen we voor een omgeving die feedback stimuleert?
Een factor die bij het leren van nieuw gedrag altijd wordt onderschat is de fysieke en sociale omgeving. Voorbeelden van de fysieke omgeving zijn het ophangen van de feedback regels of een plek waar je even kort een collega 1 op 1 kan spreken zonder dat je een vergaderruimte hoeft te boeken. Voorbeelden van de sociale omgeving is een collega die het goede voorbeeld geeft of het bespreken van best practices tijdens werkoverleg. In dit onderdeel zullen we diverse handige en aansprekende voorbeelden bespreken die geschikt zijn voor Finance Matters.

Borging: Wat heb je nodig na deze training?
In dit onderdeel staan we stil bij wat de deelnemers verder nog nodig hebben om zelfstandig aan de slag te gaan. Tijdens de training krijgen de deelnemers visueel vormgegeven ondersteunend materiaal voor het voeren van gesprekken in de praktijk. Dit materiaal kunnen ze dan na de training als handig naslagwerk gebruiken.

Wat levert het je op!

Deze training kent de volgende resultaten:

  • Inzicht waarom feedback belangrijk is.
  • Veiligere omgeving om feedback te willen geven.
  • Het kunnen geven en krijgen van feedback door het te oefenen en concrete afspraken te maken.
  • Feedback van je collega’s op onderwerpen waarover je feedback wilt krijgen.
  • Het kunnen vragen van feedback door het te oefenen en concrete afspraken te maken
  • Afspraken over de fysieke en sociale omgeving om feedback mogelijk te maken.

Incompany
Wil je zelf of  als organisatie, met je afdeling of een aantal medewerkers een eigen training, met duidelijk geformuleerde doelen afgestemd op de eigen werksituatie dan zal aan de hand van een inspirerend intake gesprek het programma op maat worden ingevuld.

Interesse?

Vul dan geheel vrijblijvend hieronder uw gegevens in voor een informatieverzoek. U kunt ook uw gegevens achterlaten voor een terugbelverzoek. Wij nemen daarna contact met u op!

Plan een belafspraak voor feedback geven en ontvangen
:
Mail Leergang
Bel mij terug

Hart

Het hart vormt de kern van ons menszijn. Hier worden verbindingen gelegd tussen ons hoofd, de rest van ons lichaam maar ook onze omgeving. Goed kunnen functioneren in de huidige wereld vraagt veel van onze sociaal-emotionele capaciteiten. Bekijk ons totale aanbod op dit gebied.

Nieuwsbrief