Hedendaags woordgebruik “Jongens”

24-05-2022

In mijn werk als trainer word ik gelukkig zelden gecorrigeerd op incorrect taalgebruik.
De laatste tijd krijg ik echter steeds vaker reacties op mijn woordgebruik “jongens”. Oké jongens, even plenair. Oké jongens, hoe ging de opdracht… en zo verder. Eerst non-verbaal, dat je ziet aan de groep dat ze het woord aan het wegen zijn. Kan dit nog wel? Daarna verbaal, waarbij het woord jongens door iemand wordt herhaald, eindigend in een vraagteken.

En afgelopen week kreeg ik na een feedbacktraining die ik gaf, de vraag van een deelnemer die zei: ”Mag ik jou wat feedback geven?”. Ik kon meteen vaststellen dat mijn werk in vruchtbare aarde was gevallen; ze voorzag me van richtinggevende en positieve feedback. Ze begon met de positieve feedback: “Wat kan jij goed luisteren en dat vervolgens meenemen in de training. Dank je wel.”

De richtinggevende feedback ging over het woord “jongens” dat ik gebruikte in de training. Ze zei: “Ik heb een nichtje dat zich meer een jongen voelt dan een meisje. Daar moest ik aan denken toen jij het woord “jongens” gebruikte. Wellicht goed om daar een ander woord voor te kiezen.”

Terechte feedback natuurlijk. En een mooie uitdaging om te kijken of ik hiervoor een ander woord zou kunnen gaan gebruiken. Simpel gezegd maar best lastig uit te voeren. Dit woord behoort namelijk tot de categorie gewoontegedrag. Gedrag dat je automatisch zonder dat je je ervan bewust bent toepast. En dubbel moeilijk omdat je dat bent gaan doen omdat er een beloning aan gekoppeld zit.

Hoe verander je gewoonte gedrag? Allereerst de theorie. Gewoontes bestaan uit drie onderdelen: Een trigger, de routine en de beloning. De trigger zet jouw gewoonte in werking. B.v. in de middag daalt je energieniveau. Vervolgens eet je een Mars of een appel (de routine) waardoor door de suikers je energieniveau stijgt (de beloning).

Terug naar mijn woordgebruik “jongens”. Ik wil plenair met de groep verder (de trigger) waarbij ik zeg: “Oké jongens” (de routine) en ik aandacht krijg van de groep (de beloning). Maar hoe krijg ik deze gewoonte nu veranderd? De truc bij het veranderen van gewoonte gedrag is dat je de trigger en de beloning van een bestaande gewoonte gebruikt en daar een andere routine tussen zet. Dat doen we aan de hand van drie stappen.

Stap 1: Wat is mijn trigger?
Als ik plenair verder wil met de groep, kijk ik altijd even naar de tijd op mijn pc. Dan weet ik of het tijd is om de groep bij elkaar te roepen.

Stap 2: Wat is mijn beloning?
Mijn beloning is dat ik de aandacht krijg van de groep zodat ik verder kan. Hoe beter de routine, hoe makkelijker ik de aandacht terug krijg en hoe hoger de beloning.

Stap 3: Wat is de beste routine om mijn beloning te krijgen?
De beste routine is dus een routine die geactiveerd wordt door de trigger, maar ook één die zorgt voor de hoogste beloning. Een goede routine werkt dus twee kanten op. In dit voorbeeld heb ik gekozen voor “team” of nog beter “lieve allemaal”. Met de laatste variant krijgt ik het snelst de aandacht en dus de hoogste beloning. Daarnaast heb ik op mijn pc een stickertje geplakt met deze woorden erop. Als ik naar de tijd kijk (trigger), zie ik de woorden en heb ik daarmee een extra geheugensteuntje voor mezelf gecreëerd.

Natuurlijk zijn jullie benieuwd of het heeft gewerkt en ik kan daar volmondig ja op zeggen.

Wil je meer weten hoe jij succesvol kan zijn in het veranderen van gedrag op je werk, stuur dan een e-mail naar info@peopleandcompany.nl en wij nemen contact met je op.

Nieuwsbrief