Effectief en efficient samenwerken in de huisartsenzorg

Situatie

  • In de samenwerkingsvormen die huisartsen met elkaar zoeken, neemt de HOED
    (huisartsen onder één dak) een steeds prominenter positie in.
    
    
  • Steeds meer huisartsen kiezen voor verregaande structurele samenwerking en 
    organisatievorming in de huisartsenzorg.
    
    
  • Een sterke huisartsenpraktijk zorgt voor goede patiëntenzorg.
    
    
  • Door deze samenwerking zijn wensen als parttime werken, specialisatie en 
    differentiatie, waarneming en vervanging goed te realiseren. En ook vindt 
    praktijkondersteuning gemakkelijker een plek als huisartsen samenwerken.
    
    
  • Deze samenwerking en organisatievorming, b.v. tussen huisartsen, praktijk/office 
    managers, praktijkondersteuners en assistentes blijkt in de praktijk een uitdaging.

Behoefte

  • Hoe zorg je als huisartsenpraktijk voor kwalitatief goede en efficiënte patiëntenzorg door 
    optimale samenwerking, een fijne werksfeer en een ondersteunende organisatievorm?
    
    
  • Zeker nu de werkdruk in huisartsenpraktijken steeds meer toeneemt. Huisartsen 
    hebben steeds meer moeite om de bezetting van hun praktijk rond te krijgen.

Voorstel

  • People & Company heeft een aanpak ontwikkelt waarbij er een optimale samenwerking
    ontstaat tussen huisartsen, praktijkmanagers, praktijkondersteuners en assistentes.
    
    
  • Dit doen we niet via een traditionele probleem oplossingsmethode maar via waarderend 
    onderzoek (Appreciative Inquiry).

Waarop is het ontwikkelen gericht?

  • Gemeenschappelijke doelstellingen en aanpak;
    
    
  • Heldere verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden;
    
    
  • Goed ontwikkelde (sleutel)vaardigheden;
    
    
  • Leidingnemen in het eigen werk en leidinggeven aan medewerkers;
    
    
  • Werkende (in)formele werkwijzen, procedures, voorschriften en afspraken;
    
    
  • Goede informele en formele communicatie en passende overlegstructuur;
    
    
  • Passende en ondersteunende organisatievorm en inrichting;
    
    
  • Erkenning, waardering en werkplezier.

De aanpak kent de volgende kenmerken:

  • Intakegesprekken met alle betrokkenen; 
    
    
  • Ontwikkelen van een passende mindset voor samenwerking met de juiste vaardigheden 
    en de juiste middelen; 
    
    
  • Het ontwikkelen van een passende en ondersteunende organisatievorm en inrichting; 
    
    
  • Het ontwikkelen van medewerkers door individuele sessies, sessies met subgroepen 
    (assistentes, praktijkondersteuners, managers en huisartsen) en sessies met alle 
    betrokkenen;
    
    
  • Reïnforcement sessies om een blijvende verandering te realiseren.

Referentie

Mocht u een referentie willen lezen over een traject dat we hebben gedaan bij een huisartsenpraktijk onder één dak, klik dan hier.

Voordelen

 

  • Werken vanuit een gemeenschappelijke ambitie;
    
    
  • Werken vanuit best-practices, aanwezige kwaliteiten en successen;
    
    
  • Kort cyclisch veranderen;
    
    
  • Participatie, eigenaarschap bij de medewerkers;
    
    
  • De hele organisatie doet mee;
    
    
  • Concreet, dichtbij de praktijk van alledag.

Wilt u een vrijblijvend gesprek over wat wij voor uw huisartsenpraktijk zouden kunnen betekenen?

Vul dan hieronder uw gegevens in en wij nemen contact met u op!

Plan een belafspraak voor uw huisartsenpraktijk
:
Nieuwsbrief